よく人に訊かれることがある。「なあ、ボブログよ、キミみたいなアリゾナ育ちの白人がいったいどうやってブルーズの本場ミシシッピーのファット・ポッサム(・レコーズ)なんかと契約できたんだい?」。ふ〜む。ボクはこれについてしばらく考えてみたんだけど、それはきっとスライド・ギターとストリッパーとのコンビネーションが産んだマジックなのではないだろうか、と思う。
 ボクがまだドゥー・ラグっていうバンドをやってた時、イギリスでジョン・スペンサー・ブルース・エクスプロージョン(JSBX)のオープニングをつとめたことがある。ボクたち以外に、もうひとりオープニングをつとめたヤツがいた。それがミシシッピーから来た70いくつかの黒人ギタープレイヤー、R.L.バーンサイドだったんだ。それまでボクは彼の名前すら知らなかった。17才になるR.L.の孫セドリックがスゴくうまくドラムをプレイしてて、そしてもうひとり、ワイルドな髪型をしててモゴモゴしゃべり、そしてゆがんだメガネをかけた白人がいた。彼の腕は折れているみたいで、腕を曲げた状態でギプスをはめ、痛みを和らげるためか腕を頭の上に何度も上げたりしていたんだけど、それは見えない向こう側の人に合図でもしてるかのように見えた。彼こそがファット・ポッサムの代表取締役社長マシュー・ジョンソンだった。とはいってもその時は、そこにいた彼らが何者なのかボクにはわからなかったんだけどね。
 ドゥー・ラグのサウンドチェックが終わったあと、マシューはボクのギタープレイを誉めてくれた(と思う)。そしてボクに、今夜R.L.バーンサイドのバックでギターを弾かないかと言ってきた。ここ1週間くらい姿を見せないR.L.バンドのギタリスト、ケニー・ブラウンの代わりにね。それまでボクは誰かとフツーにギターを弾くっていうことはしてこなかった。チューニングがあまりにも他の人と違うからね。おまけにR.L.の音楽を一度たりとも聴いたことがなかった。しかし、チャレンジ精神は旺盛なんだよね。「オッケイ」とボクは答えた。ジュダ・バウワー(JSBXのギタリスト)はR.L.のことを知っていて、しかも彼と一緒にプレイしたこともあった。ジュダはショウの前に10分間だけ弾き方を教えてくれた。「いいか、ボブ。R.L.がおまえを見たら、ギターソロを弾けってことだ。そんで、また見たら、弾くのをやめるんだ。あと、キーを変えて欲しい時もおまえのことを見るからな。よし、スパニッシュ・スタイルのオープン”A”にしたこのギターを弾くんだ」。「じゃあ、基本的にR.L.がボクを見たら何かをしろってことだな?」と、ボクは尋ねた。「そうだ」。「オーケイ」。ボクはギターをつかんでステージに登った。「どーも、どーも、どーも」ニコニコしたじいさんは、ボクに言った。ボクを見つめるその目は、いったい何と形容したらいいかボクにはわからない。良いものも悪いものも全て見てきたであろうその目は、それでも大らかに微笑みかけてくるんだ。
 ボクも彼に微笑み返して、「イエーーッ」とR.L.じいさんの隣に座った。じいさんは「曲は『長髪ドニー』だ」と言った。「そんな曲知らないよ」と言いつつもボクは「でもやりますか」と返した。すると「R.L.!ちょっと待ってよ!R.L.!」と、ステージ脇にいたジュダが大声で叫んだ。「キーは“A”でやるんだ!ボブのギターはオープン“A”なんだよ!」。R.L.は「ノー、ノー、ノー。ワシは『長髪ドニー』をプレイするんじゃからな」とオープン“E”にチューニングされたギターで、サイコーにイカしたブルーズを弾き始めたんだ。ボクはR.L.を、自分のギターを、そしてジュダを見た。そしたらジュダは「おまえは終わってるな」と言った。1,000人もの観客がボクを見ていた。ボクは何かをやらないわけにはいかなかった。だからプレイした。とにかく、プレイしようとするしかなかった。R.L.はボクのほうをしょっちゅう振り返った。ボクはソロを弾くべきか、弾くのをやめるべきかわからなかった。ひょっとしたらR.L.は間違ったチューニングで弾いているボクをただのクレイジーだと思っていたかも知れない。それでもボクは、最後のバナナにしがみつく猿のように、必至に彼のリフについていこうとした。それはどんなにいい表現をしても「ボブログのギターは病気になったロバみたいなサウンドだ」としかならないと思う。ジュダのヤツは笑い転げていたよ。
 ショウのあと、ボクは外に出て自分の頭を壁に打ちつけた。R.L.のプレイはホントにサイコーだったから、ボクがそれを台無しにしてしまったんじゃないかと感じていたんだ。もしチューニングが一緒だったらどんなに良かったことだろう。ボクは姿勢を正して、バックステージに向かった。新しいヒーローに怒鳴られることを覚悟してね。そして言った。「R.L.、あなたのショウを台無しにしてしまった。謝るよ」。するとR.L.はボクのことを勝手に「余興」と呼ぶようになり、さらにじいさんは「おい、余興。明日もやってくれないか。その次の日も、そしてその次の日も。さっきのおまえは、汚れたシャツがぶら下がっておるようじゃった」と続けた。なんてナイスな人なんだ。かなりあとになってから気づいたんだけど、R.L.はたぶんボクが弾いた音が全く耳に入ってなくって、でもどちらにせよ、ボクにナイスに接してくれる必要もないのに、とってもナイスだったんだ。
 すべて終わって、ボクらはストリップ・クラブに行った。飲み過ぎてちょっと記憶も曖昧なんだけど、ボクはTシャツを着たコとキスをしてた。そんで、ストリッパーの巨乳がマシューの顔に押しつけられる度に、マシューの折れた腕が彼の頭の上でグラグラと動くのを見ていたっけな。セドリックはセドリックで、めちゃくちゃたくさん、ストリッパーのパンティーを脱がしていたよ。そういえばボクは鼻に10ドルを突っ込んで、それをストリッパーの女のコが口にくわえていったりもしたな。たぶん彼女の気を引こうとして、そうしたんだと思うよ。まあとにかくそんなわけでボクらは友人になったってワケさ。次の日、ボクはギターのチューニングを正確に合わせ、そして正確にプレイしたよ。その6日間でR.L.とプレイして学んだことは、それまでの6年間で学んだことより大きかったと言えるね。
 R.L.がキミのことを見つめたら----、何かをしよう。


ボブログ

(翻訳:ヒロポン)

People ask me all the time- "How did you- Bob Log- a skinny arizona white boygethookedupwith Fat Possum and the real blues of mississippi?”
Well I have been thinking about it and I guess the answer would have to be the magical combination ofslide guitar and strippers.
IwasinEngland with my two man band Doo Rag.We were opening for the blues explosion.They had another band opening too.IT was this 70 somethingyearold black guitar player from hollis springs, Mississippi named RL Burnside.I had never heard of him before.His 17 year old grandson Cederickwasplaying the drums.Damn he hits them.THey also had this guy withthem,a wild haired mumbling white guy with crooked glasses on his face.
Hisarm was broken and set in a cast in a bent position, and I guess to ease thepainheheld it up above his head a lot.It always looked like he was wavingatsomethinghecouldn'tsee. HewasMathewJohnson, the president andCEOoffatpossumrecords. I didnt know who the hell they were either.
AfterDooRagdid a sound check Mathew said something good about my guitar playing(Ithink). HeaskedifI would play back up guitar with RL Burnside, because his guitar player ,Kenny Brown, wouldnt be showing up for a week.
(I never found out why).Now I don't normally play guitar with people, because my tuning is so different, and also I had never heard this man's music in my life.But I love a challenge.
"Ok" I said.
Judah Bauer knew who RL was.He had also played with him before.He gave me 10 minutes of coaching before the show.
"Ifhelooksatyou -start soloing.then If he looks at you again- stop. And he will look at you when he wants you to change key.Here- play this guitar, itstuned to open "A" spanish style. "
"SOBasicaly Whenever he looks at me I am supposed to do something?"
I ask.
" Yes"
"Ok"I grabbed the guitar and went onstage.
" Well, Well, Well" said this smiling old man at me.I can't explain whatitisliketo look in those eyes.They have seen everything and they are still smiling.
I smiled back." Yeeee" I said and sat down next to him.
" I'm going to play Long Haired Donney" He said.
" I dont know what that is" I said " but lets do it".
" RL! Wait! RL! "I heard Judah yelling from the side of the stage.
"Do the songs in "A"!Bob Log is tuned to "A"!
" No No No " RL said. " I'm going to play Long Haired Donney" HE then startedto play the most amazing kick ass blues- but in the open tunined key of "E".
I looked at RL, I looked at My guitar,I looked at Judah.
"You're Fucked " he said
THere was 1000 people looking at me.I better do something I thought.
So I played.
Ortriedtoanyway. ThenRLkept looking at me.I didnt know if I should try to solo, stop, or if he just thought I was crazy because I was in the wrongtuning. ButIjustheldonto those riffs of his lika a two fingered monkey holding on to the last banana.I think the nicest thing you could say was that I sounded like a sick Donkey.I could see Judah laughing.
Aftertheshowwas over I went outside and beat my head against the wall.
RL's guitar playing was so good and I felt like I had ruined his show.I alsoknewhow good it would have been if I was tuned to him.I squared my shoulderandwent backstage, expecting to be yelled at by one of my new heros.
"RL Im sorry for wrecking the show" I said.
"Sideshow,"he started calling me Sideshow then"I want you playing with metomorrow,thenextday, and then the day after that too.You were hanging in there like a dirty shirt."
Damn that was nice of him.I realized much later that he probably didn't hearone note I played, but either way, he didnt have to be so nice, but he was.
Later we all went to a strip club.The memories get a little hazy.I thinkIwaskissingthe T shirt girl.I recall seeing Mathews broken waving arm wobbling above his head as huge breasts were pushed in his face.
Cederick ended up with a lot of strippers panties.I also remember a stripper sucking ten dollars out of my nose.
IthinkIputitinthere for her to find.After that we were all friends.
ThenextnightItunedtheguitarright and played it right.I learned more in those six days playing with RL than I did in 6 years.
Everytime he Looks at you- do something


Bob Log


BACKNUMBER 其の十二 またまたマジメなギター・レッスン〜ばあちゃんとチンコの巻
  其の十一 たまにはマジメなギターの話の巻
其の十 2002年のツアーも、めっちゃタフ!の巻
其の九 ボブログ一世秘伝!〜たったの5ドルでおっぱいを揉む方法の巻
其の八 フード・ファイト〜素っ裸の死闘の巻
其の七 その名はブーブ(おっぱい)・スコッチ!の巻
其の六 This is スライド・ギター・ライド!の巻
其の五 オヤジと子馬のチ○ポコの思ひ出の巻
其の四 阻止された一大ミッションの巻
其の三 究極のギター練習方法の巻
其の二 逆ナン巨乳と結局流ケツ大冒険の巻
其の一 16コのオッパイと流ケツボビーの巻