オッケー。
今回はおっぱいとかウンコの話はしばしヤメにして、ボクのギ ターの話をしよう。

何度も鳴らされてめちゃくちゃ使い込まれた古いギターが ボクは好きだ。そんなギターのほとんどはあまり欲しがる人もいないし、仮に ボクがゲットした時にはきれいでも、すぐに使い古されちゃうんだよ。「使い 古す」って言ってもボクの場合はギターをいじめているワケじゃあなくてただ 普通に使ってるだけだし、汗をたくさんかくからすぐに傷んじゃうんだけど。 本当に使い込まれた古いギターにはたくさんのストーリーがつまっている。傷 のひとつひとつはストーリーや唄そのものだからね。まあ、ちゃんと話を聞い てあげることができれば、だけど。ギターの中には完璧な状態でないものもあ るよね。焦がした跡のあるヤツもあれば、余計な穴が空いているものもある。 ちゃんと鳴ってもらわなければ困るんだけど、ひどくハンディキャップのある ギターは全く新しい弾き方を教えてくれるんだ。思ったとおりのサウンド作り をするにも普通とは違ったやり方を試す必要がある。サウンドを何かで補う必 要もあるけど、補うことで、期待してたサウンドよりもずっと良くなったりも する。キミが車イスに、でもただの車イスじゃなくてジェット噴射付きのヤツ に乗るべき状況にあったとしよう。そう、たしかにキミはハンディを背負って はいるんだけど、ジェット噴射すれば普通に歩ける人たちよりもずっと早く進 めるんだよ。まあ、ボクのギターはそんなカンジだね。
 さて、まず最初はボクの、青と黄色の「シルヴァートーン」っていうメー カーのギターについてなんだが、ヤツは完全にクレイジーでヘンタイだ。ヤツ をソファーの下で37年間放りっぱなしにしてあった、あるおばあちゃんから ゲットしたんだけど、誰にも使われることのなかったそのギターにはもちろん 引っ掻いた跡も焦げた跡もないし、たいしたストーリーも刻まれていない。し かもストーリーの大半は、おばあちゃんのシリにしかれていたものだ。ヤツは キテるよ。でもボクと一緒にワールド・ツアーを2回やって、ヤツもいくつか 芸を覚えたよ。キズもたくさん増えたし、たくさん音を鳴らされたし、たぶん 焦げ跡のひとつやふたつくらいはあるよ。でも、なんといっても今ではたくさ んのストーリーを語れるんだよ。ヤツは決してツアーをやめたがらないし、 チューニングが狂わないように必至でがんばるんだ。ボクたちはめちゃくちゃ うまくいっている。はたまたいっぽうではファイバーグラス製の赤いリゾネー ター・ギターも持っている。「スプロ」っていうメーカーのヤツなんだけど、 こっちにはちょっと問題がある。シルヴァートーンのヤツよりずっといい状態 だったのに飛行機でネックが折れてから―――痛かっただろうね―――という もの、 絶対的な信頼を置けなくなっちゃったんだ。それに、これはボクのせいなんだ けど、ショウで汗をかきすぎてピックアップ(*ギター弦の音を拾って電気的 に増幅させるパーツ)のワイヤーがすっかりサビついちゃったしね。そのあと ノイズが出なくなったのはいいとしても、今までボクが体験したギター・トラ ブルの中でサイアクだったのは、フランクフルト(ドイツ)でのショウの真っ 最中にネックのネジがゆるんで、ネックが内側に10センチも曲がってしまっ たことだ。ボクが壊したのかと思ってドキッとしたよ。突然音がクソみたいに なって、たくさんの観客たちがボクを変な目で見ていたっけ。曲の最中にネッ クが動くなんて誰も期待していない。やっぱりネックにはそのままの恰好でい て欲しいよ!それは、万一に備えてサブのギターを持っていくことの重大さを 心の底から学んだ夜だった。わかるかい?ギターは「ふたつ」だよ!
 でもまあ、フランクフルトでのネック彎曲事件以来、スプロのヤツは調子良 くなった。それでもヤツを信頼しきれていないんだけどね。だからボクは新し いギターを入手した。それは1953年製の、Kayが作ったシルヴァートーン だ。茶色と黒の2トーン・カラーで、ヘッドがやたらかっこよくて、ボディ接 続部をしっかりと支えるためのマジに高いバインディングが付いている。今ま でバインディングが付いてるシルヴァートーンなんて見たことないよ。おまけ にボディーもデカくて深いから、低音もバッチリ効いたサイコーにイカした音 が出るんだ。たぶん今まででサイコーのギターだと思う。まだ出会ったばかり だから何とも言えないけどね。10年間屋根裏部屋に置きっぱなしだったとい うそのギターは、シカゴのバーテンダーから入手したんだけど、その前の経歴 は不明だ。ただスゴくがっしりしているし、キズもたくさんあるけど、ボクの 自慢の一品であることに間違いはない。ちなみに今日新しいピックアップが付 くんだよ。このギターは女のコかもしれない、と密かに考えているんだが、別 にボクの奥さんはヤキモチを焼いてないみたい。これからも彼女(そのギ ター)にチョコレートを買ってあげたりお世辞を言ったりするし、そしてこれ からいろんなストーリーをキズと共に刻み込んでいくだろうね。
 さっきも言ったけど最初のギターは青と黄色のシルヴァートーンだ。それは ボク以外の人間には弾くことができないってことで、とあるギター・ショップ の店員がくれたものだった。店員は「クソの蓋にもならんギターだ」と言って たけど、ボクにとってはサイコーだ。弦のアクションが激しすぎて、普通は変 なサウンドにしかならないんだ。まあ、そいつはスライド・ギターにしか向か ないんだけど、ミュートの仕方も分かっているしボクにはうまく扱うことがで きるんだ。ほとんどそれで曲作りをしたんだけど、ヤツはもう引退しちゃった よ。2回リペアしても結局ボディーの繋ぎ目が剥げちゃうし、アラバマかどっ かでいきなり破裂でもしちゃうんじゃあないかと、ツアーに持っていくのは ちょっと心配なんだよ。だから家に置いてあるんだ。まだまだ使えるし、たま に一緒に曲を作ったりもするんだけど、今までの仕事を振り返って誇らしげに 笑ったりする以外、ヤツはコーヒーを飲んでゆっくりしているよ。
 これでボクのことを正しく理解してくれたかな?ギターを叩きつけたり、火 をつけたりしちゃあダメだよ!そういうことは別に推奨してはいない。ただ、 どこかに放っておかないで、たまにはガツンと弾いてあげてよ。きっとそうし て欲しいはずだから。寂しがり屋のギターをハッピーにしてあげようぜ。 ここ1ヶ月はちょっとギターを買いすぎだ。来月も1933年製のリゾネー ター・ギターが手に入るんだ。しかも6つもヴォリュームつまみがあるヤツな んだ。そんなわけでまたまた未知なる領域へと足を踏み入れるんだよ!!


ボブログ三世

(意)訳:ヒロポン

My Guitars

OK. No more Boobies for a while. No more poo poo.
Lets talk about my guitars. I like old, dinged, scratched up guitars that have been around a bit. Many of them are guitars no one else wanted, and if they are not scratched up when I get them, they soon will be. Im not mean to my guitars I just use them and I sweat a lot. Old scratched up guitars have more stories to tell, because each scratch is a story and a song, if you can squeeze it out right. Some guitars have missing teeth, Some are burned, and some have extra holes. Now they have to work, sort of, but a severely handicapped guitar will teach you new ways to play. You will have to make the sound you are thinking of a different way than you normally would. you will have to compensate a sound, and sometimes some kinds of compensation turn out better than the original intent. Think if you were in a wheelchair, but your wheelchair had jetpacks. Sure, in some ways you are handicapped, but in other ways your jetpack wheelchair kicks ass over normal leg walking. That is how I think about my guitars.
First I want to tell you about my Blue and Yellow Diamond Archtop F hole Acoustic / electric Silvertone Guitar. He is completely crazy. A lunatic. I got him from an old woman who kept him under a couch for 37 years. No one ever used him, so he didn't have any scratches or burns, and all of his stories sucked. They were all about the underside of an old lady's couch. he's crazy. But now he knows a few tricks, and I have taken him around the world twice. He has a lot of scratches and dings and maybe a burn or two, but he also has a lot of stories. He never wants to go home, and he tries very hard to stay in tune. We get along pretty good. On the other hand is my red fiberglass Supro Folk Star resonator guitar. We have some problems. He is doing much better, but I still dont completely trust him again yet. I keep my eye on him. First- An airplane broke his neck. That must have been very painful. Then (this one is my fault) I sweated so much that the wiring in the pick up rusted and turned into a copper powder. It stopped making noise. But the worst thing it or any guitar ever did to me was when one of the neck screws came loose during a show in Frankfurt Germany , and the whole neck moved inwards about 4 inches. I thought I broke the damn thing and my heart jumped a mile. Everything suddenly sounded like shit and a bunch of Germans were looking at me funny. You never want your guitar neck to move ANYWHERE during a song. It should stay! That was the night I also learned that it is very IMPORTANT to have another guitar with you in case one suddenly sucks. You never know. Two Guitars!
Anyway since that frankfurt neck move the red Supro has been very good. But I still dont trust him. So I got a new guitar. IT is a Silvertone archtop f hole acoustic/electric made by Kay in 1953. It is two tone brown to black with a very ornate headstock and actual expensive binding holding the whole thing together. I have never seen a silvertone with binding before. It is extra large and very deep wood so the tone is incredibly bassy and rich. IT might be my best guitar but I dont know yet because we just met. I got it from a bartender in chicago. He said it was in his attic for 10 years, but who knows what it did before that. It feels very solid and proud and it has a lot of scratches. IT is getting a new pickup today. I secretly think this guitar might be a girl. That is fine by me. My wife said she is not jealous. I will buy her chocolates and give her compliments and squeeze those stories out of those scratches.
My first Archtop is also a Blue and Yellow Silvertone acoustic. It was given to me by a man in a guitar shop because I was the only one who could play it. He called it " A Piece of Shit". I like it a lot. It has very high string action so everyone else who tries to play it usually sounds really bad. It only works for slide guitar, and I know how to mute the strings before they flop out of tune. I wrote most of my songs on it. But now he is retired. His seams are busting again after two glue jobs and I worry about him on the road, exploding in some stupid alabama city and disintegrating into dirt. So I leave him home now. He still works and sometimes we whisper out a tune or two at home. He can only drink coffee now, but he laughs at all of his scratches and burns.
Now I hope you understand me correctly. Do not go punching your guitar! Do Not light it on Fire! No! I do not advocate that. But dont just leave that thing on the wall. Beat it around a little. They like that. Make that lonely guitar happy. I have too many guitars for one month! Coming next month- 1933 national resonator ! the vox with six knobs! and the unknown mystery guitar!


Bob Log III


BACKNUMBER 其の十 2002年のツアーも、めっちゃタフ!の巻
其の九 ボブログ一世秘伝!〜たったの5ドルでおっぱいを揉む方法の巻
其の八 フード・ファイト〜素っ裸の死闘の巻
其の七 その名はブーブ(おっぱい)・スコッチ!の巻
其の六 This is スライド・ギター・ライド!の巻
其の五 オヤジと子馬のチ○ポコの思ひ出の巻
其の四 阻止された一大ミッションの巻
其の三 究極のギター練習方法の巻
其の二 逆ナン巨乳と結局流ケツ大冒険の巻
其の一 16コのオッパイと流ケツボビーの巻